dijous, 19 de març del 2009

Àrea de Llengua Catalana i Castellana

Activitats: "Un diari de l'Exili"


1. Alguns personatges històrics vinculats al món cultural que van haver de marxar, exactament en aquest cas són els escriptors següents:




Agustí Bartra

Xavier Benguerel

Pere Calders

Joan Fuster

Rafael Tasis



2.

Biografía de Aurora Aguiló Ibañez


Aurora Aguiló Ibañez va nèixer el 17 d'Abril de l'any 1922 a Roses, una petita població costera de l'Alt Empordà.

Aurora filla de Marta Ibañez Martí i de Jordi Aguiló Puig, va tindre que fugir amb el seu xicot, Xavier Molins Serra de 19 anys,de la Guerra Civil Española a l'any 1937,quan l'Aurora només tenía 15 anys, ja que els seus pares van morir quan ella tenia 13 anys.

Xavier Molins mor fusilat al 1937 per el bandol del rebels de la Guerra Civil Española, deixant prenyada a Aurora.

Aurora aconsegueix arribara França fins i tot hi viu 3 anys fins que al 1940 l'anomenada Batalla de França la mata a cusa d'un bombardeig.

Aleshores la seva filla, Isabel queda orfre i la internen en un orfanat.





3.

Alguna publicació coneguda sobre el testimoni d'alguns exiliats és la següent:

Memòries (1920-1970): 50 anys d’acció i política, social i cultural catalana.



Alguna informació sobre quaderns de l'exili és la següent:


Els Quaderns de l'Exili

Albert Manent

Quaderns de l'Exili, de aparición mensual –pero no siempre puntual–, vio la luz entre septiembre de 1943 y diciembre de 1947, en Coyoacán (México): aparecieron veintiséis números. Se trata, sin duda, de la revista más original y combativa de todas las del exilio. Fraguada en torno a un grupo coherente –Joan Sales, Raimon Galí, Lluís Ferran de Pol, J. M. Ametlla– que iba "en busca de un ideario", partía de una experiencia anterior, Full Català, que era, no obstante, más modesta y subvencionada por un patricio pintoresco, Joan de Linares i Delhom, partidario de un ejército catalán con barretinas y del que había hecho de mentor Josep Carner. Quaderns de l'Exili es una probatura más homogénea y vindicativa. Por otra parte, no se vendía: era enviada, gratuitamente, a cualquier catalán, valenciano o balear que lo pidiera. De una tirada de poco más de mil ejemplares, fue aumentando hasta alcanzar los cuatro mil con el último número, el veintiséis, pequeña apoteosis de Montserrat y de las fiestas de la coronación de la Virgen (1947), que el grupo de Quaderns... adivinó con buen sentido político como el primer acto abierto, multitudinario, de afirmación nacional catalana desde la Guerra Civil. La abundancia de anuncios –no recuerdo tanta cantidad, ni mucho menos, en otras revistas de la emigración– y algún mecenazgo esporádico cubrían los gastos de impresión y al mismo tiempo facilitaban el envío gratuito. Pensemos en este milagro precisamente en el exilio: ¡un servicio de catalanización sin tener que cobrar recibos!Desde el primer número la revista fijó unos puntos programáticos, bastante claros y rotundos: 1. Los Países Catalanes forman una nación que aspira, como desiderátum, a tener un estado propio. 2. Logrado el ideal, convendría una confederación: occitana, hispánica, románica, europea. 3. Es imprescindible un ejército catalán con medios propios. 4. Se propugna un "régimen de igualdad social y económica". 5. Se combate el intelectualismo: "Ambicionamos un estilo directo, sencillo, digno, subordinado a la obra". 6. El Desastre Nacional (1936-39) tenía que ser el comienzo de una época nueva.El grupo de Quaderns de l'Exili se afanaba por dar un sentido catalán, si bien crítico, al esfuerzo y el sacrificio de la Guerra Civil. Ensalzaba a los héroes nacionalistas –Jaume Compte, Manuel González i Alba, Andreu Xandri y, por su muerte, Lluís Companys. Trató con sabiduría de técnico temas militares, por medio de dos oficiales superiores cualificados: el coronel Vicenç Guarner y el comandante Enric Pérez i Farràs. Para el grupo, el exilio no era más que un estado muy transitorio, que en lugar de lamentos pedía una actividad de imaginación creadora: de ahí proviene el proyecto de crear una unidad especial de voluntarios catalanes al lado de los aliados, proyecto que no fue aceptado. Por todo ello, entre 1948 y 1950, la mayoría de los promotores de la revista se reintegraron en Cataluña, donde creían que había que continuar la lucha. Quaderns de l'Exili reivindicó figuras del pasado: Verdaguer, Costa i Llobera, Torras i Bages, Ruyra; sostuvo agrias polémicas con Joan Oliver, Rafael Tasis y Amadeu Hurtado, y manifestó una antipatía insistente hacia los novecentistas, que llamaba "órsidas", y sobre todo hacia Josep Carner.


4. A continuació presentem el dietri de Aurora Aguiló Ibañez:


EL MEU DIARI



17 de Gener, 1937

Avui ha sigut un dia molt trist, no em puc creure lo que m'està passant, és a dir, no empuc creure lo qu està passant aquí a Roses.
Aquest matí erem a l'escola i han donat l'alarma de bombardeig, així que tothm ha fugit i jo vaig anar a buscar al meu estimat al treball per a fugir junts.

Agafem un camí que ell diu que ens portarà a França, ara ya es una mica fosc i ens anem a dormir, espero escriure demà si no m'he mort, perque nmèsse sent trets rere trets. Bona nit estimat diari.

19 de Gener, 1937

Ahir no vaig poder escriure ja que el bandol dels vermells ens va estar perseguint durant tot el día, ara estem refugiats en una mina que hi havia pr aquí prop, no puc escriure més.

24 de Gener, 1937

Cada vegada s'em fa més difícil aguantar la gana, no hi h molt d'aliments pr aquests camins plens de gent afamada, adèu diari espero poder tenir ganes d'escriure un altre día, ja que la gana no em deixa ser jo mateixa.

30 de Gener, 1937

No em puc creure el que m'ha passat avui.
El meu estimat l'han mort, l'han fusilat, ara em trobo sola en l'adversitat, fugint de els rebels.




4 de Febrer, 1937

He aconseguit pasar a França ara mateix em trobo a Les Illes, un petit poble françès molt acullidor, alla m'han acollit en una de les cases que hi ha i m'han donat de menjar.
Espero tornar-te a escriure estimat diari, el més d'hora possible.


5.

El poema complet de Antonio Machado és el següent:



Estos dias azules
y este sol de la infancia,
y estas gentes
que confían su vida
a estos caminos muertos,
llenos a la vez de esperanzas

Los arboles susurran,
salvad vuestras vidas,
construid paso a paso un futuro
si las miras las podras ver,
pisadas temerosas grabadas en el suelo,
anhelosas, ansiosas y a la vez temerosas.

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